QUAN IL-LUSTRO UN LLIBRE DE TEXT ESTIC PARTICIPANT EN UNA OBRA COL-LECTIVA?

No. Perquè segons indica l’article 7 de la Llei de la propietat intel•lectual, quan una obra sigui resultat unitari de la col•laboració de diversos autors, els drets sobre l’obra corresponen a tots ells i per divulgar i modificar aquesta obra serà necessari el consentiment de tots els coautors. En canvi, en l’obra col•lectiva (article 8 de l’esmentada...

NO SÉ QUIN IMPORT HE DE COBRAR PER UNA FEINA.

Quan et demanin un pressupost per una feina, primer de tot cal que sàpigues que, en la majoria dels casos, no cal que donis la resposta al moment; és normal que pensis i valoris quin preu donaràs. Si tens algú a qui preguntar que saps que ha fet feines del mateix estil, endavant. Si tens alguna consulta, també et pots adreçar a l’APIC.

PER QUAN TEMPS ES CONSIDERA QUE CEDEIXO ELS DRETS D’EXPLOTACIÓ?

Si en el contracte o la factura que facis al teu client no s’indica res sobre la durada de la cessió, representa que has cedit els drets d’explotació d’aquella feina durant 5 anys. Normalment, en el cas dels llibres, hi ha una clàusula del contracte que indica la durada dels drets i que acostuma a ser de 15 anys. En el cas de la publicitat, generalment...

QUÈ SIGNIFICA QUE CEDIM ELS DRETS EN EXCLUSIVA?

Significa que el cesionario de los derechos (la persona o la empresa que los ha recibido y que puede explotar la obra) dentro del ámbito del cese, sin poder extralimitarse, podrá explotar la obra con exclusión de cualquier otra persona, incluido el mismo autor. Y también podrá otorgar autorizaciones no exclusivas a terceros. Este tipo de cese hace que el...

LA LLEI ENS EMPARA PER PODER EXIGIR EL RECONEIXEMENT DE LA CONDICIÓ D’AUTOR DE LES IL·LUSTRACIONS?

Com a dret moral que té tot autor, és imprescindible, tal com estableix l’article 14.3 de la Llei de propietat intel•lectual, que l’autor pugui exigir el reconeixement de la seva condició d’autor de l’obra. Per comoditat, per desconeixement o per desídia, en moltes ocasions es reprodueix l’obra sense fer esment de qui n’és l’autor. Fixar...

PODEM EXIGIR ELS ORIGINALS DE L’OBRA UNA VEGADA HA ESTAT REPRODUÏDA?

Sí. Tant l’article 56 com el 64.6 de Llei de Propietat Intel·lectual ens diuen que l’obra original pot ser recuperada per l’autor. Concretament l’article 56.1 estableix que l’adquirent de la propietat del suport a què s’hagi incorporat l’obra no tindrà, per aquest sol títol, cap dret d’explotació sobre l’obra. En el sentit contrari vol...

HEM DE COBRAR UNA BESTRETA A L’HORA DE COL-LABORAR A LA IL-LUSTRACIÓ D’UN LLIBRE?

Es pot donar el cas que, si la promoció no és l’adequada o bé si el llibre en concret no té l’èxit esperat, es produeixi la injusta situació que la feina d’il•lustració no sigui gairebé remunerada, o no ho sigui en la proporció del treball i l’esforç esmerçat. Per això, és important que s’intenti cobrar bestreta, a part dels royalties...

QUÈ HEM DE FER QUAN S’HA PRODUÏT UN ÚS INDEGUT DE LA NOSTRA FEINA?

Es produeix amb massa freqüència un ús indegut de les il·lustracions que es fan per encàrrec o bé que, quan ja estan realitzades, s’utilitzen per a una finalitat diferent de la inicialment prevista. S’han produït casos amb logotips que han estat utilitzats indegudament i sense el consentiment de l’autor, o bé en supòsits en què per exemple es...

QUÈ PASSA AMB ELS DRETS QUAN L’AUTOR TREBALLA PER A UNA EMPRESA?

L’article 51 de la Llei de propietat intel·lectual regula la transmissió dels drets de l’autor assalariat. S’hi estableix que la transmissió a l’empresari dels drets d’explotació de l’obra creada sobre la base d’una relació laboral es regirà pel que s’hagi pactat expressament en el contracte. En cas que no hi hagi cap pacte escrit, es presumirà...

Manual de la internacionalització

Manual de la internacionalització

1.-Internacionalització dels il·lustradors
2.-Recursos a l’abast
Les noves tecnologies
Les xarxes professionals i socials
Els agents
Les fires
Recomanacions per anar a la Fira de Bolonya
Recomanacions per anar a la Fira de Montreuil
Concursos internacionals
Ajudes d’organismes
3.-Contractes i legislació jurídica i fiscal

Guia per a autors novells

Guia per a autors novells

Guia per a autors novells
> Introducció
> Sortir de l’escola a buscar feina
> Els secrets d’un bon book
> L’encàrrec d’una feina
> El càlcul de pressupostos
> El contracte d’edició, igual per a tothom
> Feina feta
> Com han de ser les factures?

10 consells i idees de professionals

SITUACIÓ ECONÒMICA DEL SECTOR DE LA IL.LUSTRACIÓ GRÀFICA A ESPANYA

SITUACIÓ ECONÒMICA DEL SECTOR DE LA IL.LUSTRACIÓ GRÀFICA A ESPANYA

Índex Estudi sobre la participació econòmica de la il·lustració en el sector cultural:
-El sector professional de la il·lustració gràfica a Espanya
-L’exercici professional de la il·lustració a Espanya
-La comercialització de la il·lustració gràfica a Espanya
-La situació econòmica dels il·lustradors
-Percepció i valoració de la situació econòmica
-Resultats de les entrevistes qualitatives

Es pot descarregar a www.fadip.org.

L’IL.LUSTRADOR I LA LLEI

L’IL.LUSTRADOR I LA LLEI

Introducció
> Encàrrec de l’obra per ser editada i cessió de drets en l’edició de llibres
> L’il·lustrador davant l’Administració
> Models diversos de contractes i factures
> Preguntes i respostes jurídiques i fiscals

Descarregar l’Il·lustrador i la llei

GIZ 0

GIZ 0

> Si agraeixes que un organisme del qual ets membre vetlli perquè els premis d’il·lustració tinguin, en la mesura del possible, jurats equànimes (“A propòsit dels treballs de selecció”, p. 10).
> Si tens conflictes sobre els límits ètics que has d’imposar a les exigències dels teus clients (“Que ho sigui però sense ser-ho”, p. 7).
> Si vols estar al corrent del més interessant que es cou en l’actualitat de la il·lustració (“Projecte Garabattagge”, p. 8).
> Si t’interessen les anècdotes que posen en relleu la intensa projecció que el treball dels il·lustradors té en la societat (“Morir d’èxit”, p. 9).
> Si tens curiositat per conèixer altres autors consagrats o principiants, però tots vius i en actiu, les seves trajectòries, les seves vivències i la seva manera d’afrontar la professió (“Steadman”, p. 3, “Pies de autor”, p. 16).
> Si vols comptar amb informació real sobre el que es cobra, el que s’hauria de cobrar i el benefici econòmic que realment s’obté del teu treball (“Top manta il·lustrat”, p. 13).

GIZ 01

GIZ 01

> Si has viscut moments professionals en què t’hauries volgut fondre i no vols que altres passin pel mateix mal trago (“Com fets per algú que no sap dibuixar”, p. 10).
> Si et preocupa que els teus treballs no apareguin degudament ressenyats als mitjans de comunicació (“Il·lustres o treballes?”, p. 11).
> Si vols conèixer les últimes tendències (“Premis Junceda”, p.2).
> Si t’interessa contrastar experiències de vida amb altres professionals del teu mateix ram (“Apunts de camp digitals”, p.4).
> Si vols conèixer els avantatges i els inconvenients de treballar a través d’un representant que s’ocupi de les negociacions i la paperassa, a canvi d’un percentatge (“M’ho vens tu o m’ho venc jo?”, p.12).
> Si altres il·lustradors t’han servit de companyia o inspiració al llarg de la teva vida i t’agradaria contribuir al seu reconeixement (“No podré mai odiar André Francois”, p.14).
> O si, en general, vols que la il·lustració sigui valorada com el que és: un treball professional (“Top manta il·lustrat”, p.6).

GIZ 02

GIZ 02

PORTADA Il·lustració: Juanjo Sáez.
00 EDITORIAL Il·lustració: Miguel Gallardo.
01 REPORTATGE “La il·lustració necessita vendre’s”. Text: Maria Palau. Il·lustració: Mariona Cabassa i Ed.
02 DEBAT “Vendre a l’estranger: una maleta i una carpeta, o un agent?” Text: Jaume Vidal. Il·lustració: Pepa Reverter.
03 PERFIL “Hanoch Piven: un il·lustrador que juga fort”. Text: Maria Palau. Il·lustració: Hanoch Piven.
04 APIC “Premis Junceda: els nous camins de la il·lustració”. Text: redacció. Il·lustració: Alex Fito, Pere Joan i Max.
05 TOP MANTA “Els quatre punts cardinals són tres: el nord i el sud”. Text i il·lustració: Horacio Altuna.

Giz 03

Giz 03

PORTADA Il·lustració: Miguel Brieva.
00 EDITORIAL “Dies Veloços”. Il·lustració: Pau Masiques.
01 REPORTATGE “La il·lustració a l’era digital”. Text: Ramón Vendrell. Il·lustració: Mirjana Farkas, Martin Tognola i IGNOT.
02 DEBAT “Un canvi irreversible”. Text: redacció. Il·lustració: Arnal Ballester.
03 PERFIL Montse Bernal, “Voyeur dels rostres des del bressol”. Text: Ramón Vendrell. Il·lustració: Montse Bernal.
04 APIC “Consells pràctics per dibuixar un bloc”. Text: Rafael Arjona. Il·lustració: Rafael Arjona.
05 TOP MANTA “Drets privats, béns públics”. Text i il·lustració: Perico Pastor.